Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION & PRESENTATION SKILLS

Oggetto:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION & PRESENTATION SKILLS

Oggetto:

Anno accademico 2023/2024

Codice attività didattica
SEM0098
Docenti
Cecilia Boggio (Titolare del corso)
Ilaria Parini (Titolare del corso)
Ali Alipoor (Esercitatore)
Karen Lynn Maddick (Esercitatore)
Corso di studio
ECONOMIA - percorso in Economia e Data Science
ECONOMIA - percorso in Economia e Finanza
ECONOMIA - percorso in Economia e Management
ECONOMIA - percorso in Economia, Mercati e Istituzioni
Anno
2° anno
Periodo
Annuale
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
12
SSD attività didattica
L-LIN/12 - lingua e traduzione - lingua inglese
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Inglese
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Scritto ed orale
Prerequisiti
Per poter seguire le lezioni del secondo anno con profitto è necessario un livello intermedio (B1.2 - B2.1).
A fully intermediate level (B1.2 - B2.1) is highly recommended.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

L’insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi formativi del Corso di Studi in Economia fornendo agli studenti gli strumenti linguistici essenziali per la comprensione, interpretazione e analisi di testi economici e finanziari in lingua inglese.

The course contributes to the accomplishment of the educational goals of the Degree Course in Economics, providing students with the linguistic skills necessary to understand, interpret and analyze critically business, financial and economic texts in English.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Al termine del percorso, lo studente avrà potenziato le proprie abilità di codifica e decodifica di testi economici e finanziari in lingua inglese, acquisito la terminologia inerente al linguaggio specialistico in ambito economico e professionale e consolidato le proprie capacità di utilizzare nella pratica tale terminologia comunicando sia in forma scritta che orale.

L'Open Badge BESTR:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level B2   viene erogato ai/alle discenti che raggiungono il livello B2 del QCER (Quadro Comune Europeo di Riferimento) e che superano l'esame con una votazione tra 26/30 e 29/30;
BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level C1 viene erogato ai/alle discenti che raggiungono il livello C1 del QCER (Quadro Comune Europeo di Riferimento) e che superano l'esame con una votazione 30/30 o 30/30 e lode.
con l'obiettivo di certificare le competenze acquisite e di accrescere la propria web reputation potendo inserire l'Open Badge nei CV digitali e nelle piattaforme professionali (ad es. LinkedIn).

At the end of the course, students will have reinforced their abilities to code and decode English economic and financial texts, they will be familiar with the specialized terminology related to LSP (language for special purposes) in economic and professional contexts, and they will have strengthened their skills and abilities to use such terminology both in written and oral communication.

The Open Badge BESTR:

- BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level B2 is awarded to the students who reach a B2 level of the CEFR (Common European Framework of Reference) and, thus, pass the examination with a grade between 26/30 and 29/30;
- BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level C1  is awarded to the students who reach a C1 level of the CEFR (Common European Framework of Reference) and, thus, pass the examination with a grade of 30/30 or 30/30 with honors.
with the aim to certify the skills they acquired and to increase their own web reputation by adding the Open Badge to digital CVs and professional platforms (e.g. LinkedIn)
Oggetto:

Programma

L’insegnamento si struttura in due moduli: Business English (primo semestre) e Communication and Presentation Skills (secondo semestre). Particolare attenzione è rivolta ad alcune attività specifiche svolte nell’ambito del mondo DEL BUSINESS, dell’economia e della finanza e alla terminologia utilizzata in inglese.

PROGRAMMA DETTAGLIATO DEL CORSO: 

 PRIMO SEMESTRE (Prof. Ilaria Parini)

Lezione 1: Introduction to the Course

Argomento: Information on the course syllabus, the exam format and useful resources for English language learners; how to email your professors in English

Lezione 2: English/Englishes

Argomento: Which English? General English vs English for Specific Purposes

Lezione 3: Visual Communication

Argomento: Visual communication and presentations with visual aids: why do we use them?

Lezione 4: Visual Presentations Workshop

Argomento: How to write a presentation with visual aids and using bullet points and point form writing

Lezione 5: Job Hunting: CV

Argomento: How to write a CV/résumé

Lezione 6: Job Hunting: CV Workshop

Argomento: How to write a CV/résumé

Lezione 7: Job Hunting: Cover Letter

Argomento: How to write a cover letter

Lezione 8: Job Hunting: Job Interviews

Argomento: How to prepare for a job interview

Lezione 9: Business Report Writing

Argomento: Style and structure of a business report

Lezione 10:  Business Report Writing Workshop

Argomento: How to read and analyze business reports

Lezione 11: Presentation skills

Argomento: Guidelines on how to deliver an oral presentation

Lezione 12:  Presentation Skills Workshop

Argomento: Simulation of an oral presentation

SECONDO SEMESTRE (Prof. Cecilia Boggio)

Lezione 13: E-mail Communication

Argomento: How to write a professional/business email

Lezione 14: E-mail Communication

Argomento: How to write a professional/business email

Lezione 15: Graphs and Charts

Argomento: Describing and writing about graphs and charts

Lezione 16: Graphs and Charts

Argomento: Understanding and presenting facts and figures

Lezione 17: Reading & Writing I Workshop

Argomento: How to write a coherent text based on course material

Lezione 18: Reading and Writing II Workshop

Argomento: How to write a coherent text based on newspaper articles

Lezione 19: Reading Economics

Argomento: Text types in Economics: newsppers, magazines, journals and textbooks. A semi-specialized magazine: The Economist.

Lezione 20: Financial English

Argomento: The role of English as the international language of finance

Lezione 21: Economic Metaphors

Argomento: Verbal metaphors

Lezione 22: Economic Metaphors

Argomento: Visual metaphors (print ads, magazine covers and commercials)

Lezione 23: Economic Metaphors

Argomento: Visual Metaphors (political cartoons)

Lezione 24: Oral Presentation Workshop

Argomento: How to deliver an oral presentation based on two articles

 

This course offers an in-depth view on the language used in contemporary global professional communication. It consists of two modules: Business English (first term) and Communication and Presentation Skills (second term). It focuses specifically on some key operational activities related to the world of BUSINESS, Economics and Finance and the specialized terminology used in English.

COURSE DETAILED SYLLABUS:

FIRST SEMESTER (Prof. Ilaria Parini)

 Class 1: Introduction to the Course

Topic: Information on the course syllabus, the exam format and useful resources for English language learners; how to email your professors in English

 Class 2: English/Englishes

Topic: Which English? General English vs English for Specific Purposes

Class 3: Visual Communication

Topic: Visual communication and presentations with visual aids: why do we use them?

Class 4: Visual Presentations Workshop

Topic: How to write a presentation with visual aids and using bullet points and point form writing

Class 5: Job Hunting: CV

Topic: How to write a CV/résumé

Class 6: Job Hunting: CV Workshop

Topic: How to write a CV/résumé

Class 7: Job Hunting: Cover Letter

Topic: How to write a cover letter

Class 8: Job Hunting: Job Interviews

Topic: How to prepare for a job interview

Class 9: Business Report Writing

Topic: Style and structure of a business report

Class 10:  Business Report Writing Workshop

Topic: How to read and analyze business reports

Class 11: Presentation skills

Topic: Guidelines on how to deliver an oral presentation

Class 12:  Presentation Skills Workshop

Topic: Simulation of an oral presentation

SECOND SEMESTER (Prof. Cecilia Boggio)

Class 13: E-mail Communication

Topic: How to write a professional/business email

Class 14: E-mail Communication

Topic: How to write a professional/business email

Class 15: Graphs and Charts

Topic: Describing and writing about graphs and charts

Class 16: Graphs and Charts

Topic: Understanding and presenting facts and figures

Class 17: Reading & Writing I Workshop

Topic: How to write a coherent text based on course material

Class 18: Reading and Writing II Workshop

Topic: How to write a coherent text based on newspaper articles

Class 19: Reading Economics

Topic: Text types in Economics: newsppers, magazines, journals and textbooks. A semi-specialized magazine: The Economist.

Class 20: Financial English

Topic: The role of English as the international language of finance

Class 21: Economic Metaphors

Topic: Verbal metaphors

Class 22: Economic Metaphors

Topic: Visual metaphors (print ads, magazine covers and commercials)

Class 23: Economic Metaphors

Topic: Visual Metaphors (political cartoons)

Class 24: Oral Presentation Workshop

Topics: How to deliver an oral presentation based on two articles

 

 

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Le lezioni si svolgono in presenza. Le lezioni sono di tipo frontale, seguite da esercitazioni in piccoli gruppi con attività pratiche per le quattro abilità comunicative (reading, listening, speaking, writing). Il numero complessivo di ore è 96 che si articolano come segue:

PRIMO SEMESTRE: 24 ore di lezioni frontali e 24 ore di esercitazioni per un totale di 48 ore.

SECONDO SEMESTRE: 24 ore di lezioni frontali e 24 ore di esercitazioni per un totale di 48 ore.

I materiali didattici saranno resi disponibili sulla piattaforma Moodle.

Lessons take place in class. Lessons are partially delivered in the form of lectures (for theoretical explanations), followed by practical workshops in small groups to focus on the four communicative competences (reading, listening, speaking, writing). The total number of hours is 96 and they are organized as follows:

FIRST SEMESTER: 24 hours of lectures and 24 hours of tutorials for a total of 48 hours.

SECONDO SEMESTRE: 24 hours of lectures and 24 hours of tutorials for a total of 48 hours.

Teaching materials will be made available on Moodle.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame finale è costituito da una prova scritta e una prova orale, entrambe da sostenersi nello stesso appello.

La prova scritta (della durata di due ore) prevede una prima parte intesa a valutare le conoscenze grammaticali e lessicali (2 cloze test da svolgere in 15 minuti) e l’abilità di ascolto (2 attività di ascolto). La seconda parte verte sulla comprensione e interpretazione del testo specialistico (2 attività di reading & writing da svolgere in 60 minuti), senza l'ausilio di alcun supporto linguistico (dizionari, ecc.)

Ogni componente dell’esame scritto è valutata in trentesimi (Cloze test e Listening test + Reading & Writing 1 + Reading & Writing 2).

La prova orale consiste in un colloquio basato sul confronto di due articoli di carattere economico scelti dallo studente, secondo le linee guida disponibili nella piattaforma Moodle. Inoltre allo studente viene rivolta una domanda riguardante gli argomenti del programma. La prova orale è valutata in trentesimi Il voto finale è il risultato della media tra l’esito della prova scritta e l’esito della prova orale.

Si è ammessi alla prova orale solo dopo aver superato la prova scritta. La prova orale si svolge la settimana successiva alla prova scritta.

Il giorno dell’esame scritto, gli studenti devono presentarsi alla prova con un documento di identità valido e l’oral exam form compilato (modulo scaricabile da Moodle in cui indicare i due articoli scelti per l’esame orale).

The final examination consists of both a written and an oral test.

Written test (2 hours): part 1 focuses on Business English grammar and lexis (2 multiple choice cloze tests to be completed in 15’), and listening skills (2 listening comprehension tests); part 2 focuses on reading and writing skills in business/economic contexts (2 reading & writing activities to be completed in 60’), without using any kind of linguistic support tool (e.g. dictionaries).

Each part of the written examination is given a grade on a 30-point scale (Cloze test and Listening test + Reading & Writing 1 + Reading & Writing 2).

The oral test is a discussion of two newspaper or magazine articles covering business/economic topics chosen by the students, according to the guidelines available on Moodle. Moreover, students are asked a question concerning the topics of the syllabus. The oral examination is given a grade on a 30-point scale The final grade is the average of the results obtained in the written and oral examinations.

Students must pass the written examination (minimum grade 18/30) to be admitted to the oral examination. The oral examination is held a week after the written examination.

On the day of the written exam, in order to be admitted to the examination, students must show a valid ID and hand in the oral exam form (to be downloaded from Moodle and filled out with the details of the two articles selected for the oral examination).

 

Oggetto:

Attività di supporto

Ulteriori riferimenti a risorse online sono disponibili nella piattaforma di e-learning Moodle.

Further references to online resources are available on the Moodle page of the course.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Titolo:  
Multimodal Business and Economics
Anno pubblicazione:  
2009
Editore:  
Led
Autore:  
Campagna, Sandra - Boggio, Cecilia
ISBN  
Obbligatorio:  
No


Oggetto:
Libro
Titolo:  
English in Italy: Linguistic, Educational and Professional Challenges
Anno pubblicazione:  
2017
Editore:  
Franco Angeli
Autore:  
Franco Angeli
ISBN  
Obbligatorio:  
No


Oggetto:
Libro
Titolo:  
Investigating specialized discourse
Anno pubblicazione:  
2011
Editore:  
Peter Lang
Autore:  
Gotti, Maurizio
ISBN  
Obbligatorio:  
No
Oggetto:

Materiali didattici:

- Dispense (caricate nella pagina Moodle del corso)

- Campagna, S. e Boggio, C. (2009). Multimodal Business and Economics, Milano: LED.

Boggio, C. e Molino, A. (a cura di) (2017). English in Italy: Linguistic, Educational and Professional Challenges, Milano: FrancoAngeli.

- Gotti, M. (2011). Investigating Specialised Discourse, Bern: Peter Lang.

Teaching materials:

- Course pack (posted on the Moodle page of the course)

- Campagna, S. and Boggio, C. (2009). Multimodal Business and Economics, Milano: LED.

Boggio, C. and Molino, A. (eds.) (2017). English in Italy: Linguistic, Educational and Professional Challenges, Milano: FrancoAngeli.

- Gotti, M. (2011). Investigating Specialised Discourse, Bern: Peter Lang.



Oggetto:

Note

 

La partecipazione alle lezioni del secondo anno non è obbligatoria ma fortemente consigliata.

 

Attendance at second year classes is not compulsory but strongly recommended.

Registrazione
  • Aperta
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 25/09/2023 11:25
    Location: https://www.ecocomm.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!