Oggetto:
Oggetto:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION & PRESENTATION SKILLS

Oggetto:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION & PRESENTATION SKILLS

Oggetto:

Anno accademico 2025/2026

Codice attività didattica
SEM0098
Docenti
Anna Molinari (Titolare del corso)
Natalia Teresa De Martino (Titolare del corso)
Corso di studio
ECONOMIA - percorso in Economia e Data Science
ECONOMIA - percorso in Economia e Finanza
ECONOMIA - percorso in Economia e Management
ECONOMIA - percorso in Economia, Mercati e Istituzioni
Anno
2° anno
Periodo
Annuale
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
12
SSD attività didattica
L-LIN/12 - lingua e traduzione - lingua inglese
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Inglese
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Scritto ed orale
Prerequisiti
Per poter seguire le lezioni del secondo anno con profitto è necessario un livello intermedio (B1.2 - B2.1).
A fully intermediate level (B1.2 - B2.1) is highly recommended.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

L’insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi formativi del Corso di Studi in Economia fornendo agli studenti gli strumenti linguistici essenziali per la comprensione, interpretazione e analisi di testi economici e finanziari in lingua inglese.

The course contributes to the accomplishment of the educational goals of the Degree Course in Economics, providing students with the linguistic skills necessary to understand, interpret and analyze critically business, financial and economic texts in English.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Al termine del percorso, lo studente avrà potenziato le proprie abilità di codifica e decodifica di testi economici e finanziari in lingua inglese, acquisito la terminologia inerente al linguaggio specialistico in ambito economico e professionale e consolidato le proprie capacità di utilizzare nella pratica tale terminologia comunicando sia in forma scritta che orale.

L'Open Badge BESTR:

BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level B2   viene erogato ai/alle discenti che raggiungono il livello B2 del QCER (Quadro Comune Europeo di Riferimento) e che superano l'esame con una votazione tra 26/30 e 29/30;
BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level C1 viene erogato ai/alle discenti che raggiungono il livello C1 del QCER (Quadro Comune Europeo di Riferimento) e che superano l'esame con una votazione 30/30 o 30/30 e lode.
con l'obiettivo di certificare le competenze acquisite e di accrescere la propria web reputation potendo inserire l'Open Badge nei CV digitali e nelle piattaforme professionali (ad es. LinkedIn).

At the end of the course, students will have reinforced their abilities to code and decode English economic and financial texts, they will be familiar with the specialized terminology related to LSP (language for special purposes) in economic and professional contexts, and they will have strengthened their skills and abilities to use such terminology both in written and oral communication.

The Open Badge BESTR:

- BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level B2 is awarded to the students who reach a B2 level of the CEFR (Common European Framework of Reference) and, thus, pass the examination with a grade between 26/30 and 29/30;
- BUSINESS ENGLISH, COMMUNICATION AND PRESENTATION SKILLS - Level C1  is awarded to the students who reach a C1 level of the CEFR (Common European Framework of Reference) and, thus, pass the examination with a grade of 30/30 or 30/30 with honors.
with the aim to certify the skills they acquired and to increase their own web reputation by adding the Open Badge to digital CVs and professional platforms (e.g. LinkedIn)
Oggetto:

Programma

L’insegnamento si struttura in due moduli: Business English (primo semestre) e Communication and Presentation Skills (secondo semestre). Particolare attenzione è rivolta ad alcune attività specifiche svolte nell’ambito del mondo DEL BUSINESS, dell’economia e della finanza e alla terminologia utilizzata in inglese.

PROGRAMMA DETTAGLIATO DEL CORSO: 

 PRIMO SEMESTRE 

Lezione 1: Introduction to the Course

Argomento: Information on the course syllabus, the exam format and useful resources for English language learners; how to email your professors in English

Lezione 2: English/Englishes

Argomento: Which English? General English vs English for Specific Purposes

Lezione 3: Visual Communication

Argomento: Visual communication and presentations with visual aids: why do we use them?

Lezione 4: Visual Presentations Workshop

Argomento: How to write a presentation with visual aids and using bullet points and point form writing

Lezione 5: Job Hunting: CV

Argomento: How to write a CV/résumé

Lezione 6: Job Hunting: CV Workshop

Argomento: How to write a CV/résumé

Lezione 7: Job Hunting: Cover Letter

Argomento: How to write a cover letter

Lezione 8: Job Hunting: Cover letter Workshop

Argomento: Practical activities on how to write a Cover Letter

Lezione 9: Job Hunting: Job Interview

Argomento: How to prepare and be successful in a job interview

Lezione 10:  Business Report Writing 

Argomento: Style and structure of a business report 

Lezione 11: Business Report Writing Workshop

Argomento: How to read and analyze business reports 

Lezione 12:  Oral Presentation Skills 

Argomento: Guidelines on how to deliver an oral presentation

SECONDO SEMESTRE 

Lezione 13: E-mail Communication

Argomento: How to write a professional/business email

Lezione 14: E-mail Communication

Argomento: How to write a professional/business email

Lezione 15: Graphs and Charts

Argomento: Describing and writing about graphs and charts

Lezione 16: Graphs and Charts

Argomento: Understanding and presenting facts and figures

Lezione 17: Reading & Writing I Workshop

Argomento: How to write a coherent text based on course material

Lezione 18: Reading and Writing II Workshop

Argomento: How to write a coherent text based on newspaper articles

Lezione 19: Reading Economics

Argomento: Text types in Economics: newsppers, magazines, journals and textbooks. A semi-specialized magazine: The Economist.

Lezione 20: Financial English

Argomento: The role of English as the international language of finance

Lezione 21: Economic Metaphors

Argomento: Verbal metaphors

Lezione 22: Economic Metaphors

Argomento: Visual metaphors (print ads, magazine covers and commercials, political cartoons)

Lezione 23: Reading comprehension workshop

Argomento: Reading an economic text and how to decode it/analyze it

Lezione 24: Oral Presentation Workshop

Argomento: How to deliver an oral presentation based on two articles

 

This course offers an in-depth view on the language used in contemporary global professional communication. It consists of two modules: Business English (first term) and Communication and Presentation Skills (second term). It focuses specifically on some key operational activities related to the world of BUSINESS, Economics and Finance and the specialized terminology used in English.

COURSE DETAILED SYLLABUS:

FIRST SEMESTER 

 Class 1: Introduction to the Course

Topic: Information on the course syllabus, the exam format and useful resources for English language learners; how to email your professors in English

 Class 2: English/Englishes

Topic: Which English? General English vs English for Specific Purposes

Class 3: Visual Communication

Topic: Visual communication and presentations with visual aids: why do we use them?

Class 4: Visual Presentations Workshop

Topic: How to write a presentation with visual aids and using bullet points and point form writing

Class 5: Job Hunting: CV

Topic: How to write a CV/résumé

Class 6: Job Hunting: CV Workshop

Topic: How to write a CV/résumé

Class 7: Job Hunting: Cover Letter

Topic: How to write a cover letter

Class 8: Job Hunting: Cover Letter Workshop

Topic: Practical exercises on how to write a successful cover letter

Class 9: Job Hunting: Job Interview

Topic: How to be successful in a job interview

Class 10:  Business Report 

Topic: Style and structure of a business report 

Class 11: Business Report Writing Workshop

Topic: How to read and analyze business reports 

Class 12:  Oral Presentation Skills 

Topic: Guidelines on how to deliver an oral presentation

SECOND SEMESTER 

Class 13: E-mail Communication

Topic: How to write a professional/business email

Class 14: E-mail Communication

Topic: How to write a professional/business email

Class 15: Graphs and Charts

Topic: Describing and writing about graphs and charts

Class 16: Graphs and Charts

Topic: Understanding and presenting facts and figures

Class 17: Reading & Writing I Workshop

Topic: How to write a coherent text based on course material

Class 18: Reading and Writing II Workshop

Topic: How to write a coherent text based on newspaper articles

Class 19: Reading Economics

Topic: Text types in Economics: newsppers, magazines, journals and textbooks. A semi-specialized magazine: The Economist.

Class 20: Financial English

Topic: The role of English as the international language of finance

Class 21: Economic Metaphors

Topic: Verbal metaphors

Class 22: Economic Metaphors

Topic: Visual metaphors (print ads, magazine covers and commercials, political cartoons)

Class 23: Reading Comprehension Workshop

Topic: Reading an economic article and how to decode/analyze it

Class 24: Oral Presentation Workshop

Topics: How to deliver an oral presentation based on two articles

 

 

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Le lezioni si svolgono in presenza. Le lezioni sono di tipo frontale, seguite da esercitazioni in piccoli gruppi con attività pratiche per le quattro abilità comunicative (reading, listening, speaking, writing). Il numero complessivo di ore è 96 che si articolano come segue:

PRIMO SEMESTRE: 24 ore di lezioni frontali e 24 ore di esercitazioni per un totale di 48 ore.

SECONDO SEMESTRE: 24 ore di lezioni frontali e 24 ore di esercitazioni per un totale di 48 ore.

I materiali didattici saranno resi disponibili sulla piattaforma Moodle.

Lessons take place in class. Lessons are partially delivered in the form of lectures (for theoretical explanations), followed by practical workshops in small groups to focus on the four communicative competences (reading, listening, speaking, writing). The total number of hours is 96 and they are organized as follows:

FIRST SEMESTER: 24 hours of lectures and 24 hours of tutorials for a total of 48 hours.

SECONDO SEMESTRE: 24 hours of lectures and 24 hours of tutorials for a total of 48 hours.

Teaching materials will be made available on Moodle.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame finale è costituito da una prova scritta e una prova orale, entrambe da sostenersi nello stesso appello.

La prova scritta (della durata di circa due ore) prevede una prima parte intesa a valutare le conoscenze grammaticali e lessicali (1 cloze test con 15 gaps da svolgere in 15 minuti) e l’abilità di ascolto (attività di comprensione di ascolto). La seconda parte verte sulla comprensione e interpretazione del testo specialistico (1 attività di scrittura di un paragrafo relativo agli argomenti del corso e 1 attività di comprensione di un testo scritto di tipo economico/finanziario. Durata totale: 60 minuti), senza l'ausilio di alcun supporto linguistico (dizionari, ecc.)

La prova dell’esame scritto è valutata in totale in trentesimi.

La prova orale consiste in un colloquio basato sul confronto di due articoli di carattere economico scelti dallo studente, secondo le linee guida disponibili nella piattaforma Moodle. Inoltre allo studente viene rivolta una domanda riguardante gli argomenti del programma. La prova orale è valutata in trentesimi. Un voto in trentesimi viene attribuito alla presentazione e un voto in trentesimi viene attribuito alla domanda sugli argomenti del programma. Il voto della prova orale è costituito dalla media dei due voti. Il voto finale dell'esame è il risultato della media tra l’esito della prova scritta e l’esito della prova orale.

Si è ammessi alla prova orale solo dopo aver superato la prova scritta. La prova orale si svolge la settimana successiva alla prova scritta.

Il giorno dell’esame scritto, gli studenti devono presentarsi alla prova con un documento di identità valido e l’oral exam form compilato (modulo scaricabile da Moodle in cui indicare i due articoli scelti per l’esame orale).

The final examination consists of both a written and an oral test.

Written test (about 2 hours): part 1 focuses on Business English grammar and lexis (1 multiple choice cloze test with 15 gaps to be completed in 15’), and listening skills (1 listening comprehension test with 15 gaps); part 2 focuses on reading and writing skills in business/economic contexts (1 paragraph writing activity based on the topics dealt with during the course and 1 reading comprehension activity based on a, economic/financial article. This part of the exam should be completed in 60’), without using any kind of linguistic support tool (e.g. dictionaries). 

The written examination is given a total grade on a 30-point scale.

The oral test is a discussion of two newspaper or magazine articles covering business/economic topics chosen by the students, according to the guidelines available on Moodle. Moreover, students are asked a question concerning the topics of the syllabus. Students are given a grade on a 30-point scale for the presentation and a grade on a 30-point scale for the question about the syllabus. The final grade for the oral exam is the average of the two grades. The final grade of the exam is the average of the results obtained in the written and oral examinations.

Students must pass the written examination (minimum grade 18/30) to be admitted to the oral examination. The oral examination is held a week after the written examination.

On the day of the written exam, in order to be admitted to the examination, students must show a valid ID and hand in the oral exam form (to be downloaded from Moodle and filled out with the details of the two articles selected for the oral examination).

 

Oggetto:

Attività di supporto

Ulteriori riferimenti a risorse online sono disponibili nella piattaforma di e-learning Moodle.

Further references to online resources are available on the Moodle page of the course.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Titolo:  
Multimodal Business and Economics
Anno pubblicazione:  
2009
Editore:  
Led
Autore:  
Campagna, Sandra - Boggio, Cecilia
ISBN  
Obbligatorio:  
No


Oggetto:
Libro
Titolo:  
Business Vocabulary in Use
Anno pubblicazione:  
2018
Editore:  
Cambridge University Press
Autore:  
Bill Mascull
ISBN  
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Libro
Titolo:  
Investigating specialized discourse
Anno pubblicazione:  
2011
Editore:  
Peter Lang
Autore:  
Gotti, Maurizio
ISBN  
Obbligatorio:  
No
Oggetto:

Materiali didattici:

- Dispense (caricate nella pagina Moodle del corso)

- Campagna, S. e Boggio, C. (2009). Multimodal Business and Economics, Milano: LED.

- Mascull,  Bill. (2018).  Business Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press.

- Gotti, M. (2011). Investigating Specialised Discourse, Bern: Peter Lang.

Teaching materials:

- Course pack (posted on the Moodle page of the course)

- Campagna, S. and Boggio, C. (2009). Multimodal Business and Economics, Milano: LED.

- Mascull, Bill. (2018).  Business Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press..

- Gotti, M. (2011). Investigating Specialised Discourse, Bern: Peter Lang.



Oggetto:

Note

 

La partecipazione alle lezioni del secondo anno non è obbligatoria ma fortemente consigliata.

 

Attendance at second year classes is not compulsory but strongly recommended.

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 25/06/2025 15:18
Location: https://www.ecocomm.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!