Vai al contenuto principale
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:
Oggetto:

ECONOMETRICS LAB (a scelta fra: A - Modern economic history Prof. Paolo Di Martino; B - Public policy analysis Prof.ssa Ambra Poggi; C - Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data Prof.ssa Silvia Mendolia; D - Productivity and Efficiency Analysis of Firms Dott.ssa Elena Grinza; E - Economics and Spatial Data Prof.ssa Elena Esposito; F - Microeconometric methods and applications Prof. Alessandro Sembenelli)

Oggetto:

ECONOMETRICS LAB

Oggetto:

Anno accademico 2022/2023

Codice attività didattica
SEM0119
Docenti
Paolo Di Martino (Titolare del corso)
Ambra Poggi (Titolare del corso)
Silvia Mendolia (Titolare del corso)
Elena Grinza (Titolare del corso)
Elena Esposito (Titolare del corso)
Alessandro Sembenelli (Titolare del corso)
Corso di studio
ECONOMIA - percorso in Economia e Management
ECONOMIA - percorso in Economia, Mercati e Istituzioni
Anno
3° anno
Periodo
Secondo semestre
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
3
SSD attività didattica
SECS-P/05 - econometria
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Inglese
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Scritto ed orale
Prerequisiti

Il corso di microeconomia è propedeutico per tutti i canali di questo modulo.

Prerequisiti canale A
Anche se non formalmente propedeutici, il docente considera come acquisite le conoscenze dei corsi di macroeconomia, econometria e storia economica.

The microeconomics module is a formal prerequisite for all the pathways of this course.

Prerequisites pathway A
The module deliverer takes for granted the knowledge of the content of these modules: macroeconomics; econometrics; economic history.

Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Pathway A: Modern Economic History (Canale A: Storia Economica Moderna)

This Lab provides students with the necessary knowledge for the management and analysis of databases, with particular reference to economic history topics.

Its main objective is to enable students to:

1) Identify the relevant sources and the set of information most suitable to address specific topics

1) Gather information by exploring a variety of sources.

2) Turn qualitative information into quantitative data

The statistical software used is mainly maicrosoft Excell and e-views

 

Pathway B: Public policy analysis (Canale B: Analisi della public policy)

After a new policy is enacted, we often want to estimate what effects the policy had. This Lab provides students with an introductory knowledge for estimating the effects of new policies using difference-in-differences (DID) models.

 

Pathway C: Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data (Canale C)

Longitudinal data allow observing changes in individuals’ circumstances over time and are commonly used in labour and health economics to investigate empirical problems.
This lab aims at introducing students to the use of longitudinal household surveys to investigate empirical research questions related to individuals’ and families’ health, well-being and labor market experiences.

 

Pathway D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms (Canale D)

This lab aims to introduce issues of productivity and efficiency analysis of companies. Productivity is a key driver of economic growth. Understanding how it is computed and the main factors affecting it is thus fundamental. This module tackles the main issues in the estimation of production functions from both a theoretical and empirical perspective, by also presenting empirical applications particularly from the labor market.

 

Canale A: Storia Economica Moderna

Questo laboratorio offre aglis tudenti la conoscenza necessaria per la gestione e analisi di basi dati, con particolare riferimento a temi di storia economica. 

Il suo principale obiettivo è permettere agli studenti di: s

1) identificare le fonti e le informazioni più utili per affrontare specifici temi

2) Raccogliere le informazioni dalle fonti

3) Tramutare informazioni qualitative in quantitative

I principali software usati sono Excell e e-views.

 

Canale D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms

Questo laboratorio si propone di introdurre temi di analisi della produttività e dell'efficienza delle aziende. La produttività è un fattore chiave della crescita economica. Capire come viene calcolata e quali sono i principali fattori che la influenzano è quindi fondamentale. Questo modulo affronta le principali problematiche della stima delle funzioni di produzione, da un punto di vista sia teorico che empirico, presentando anche applicazioni empiriche, in particolare dal mercato del lavoro.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Pathway A: Modern Economic History (Canale A: Storia Economica Moderna)

Focusing on a specific theme, course participants will learn how to import data, manage datasets, deal with missing data, manipulate data, create graphics, run regression models, and present their results.

 

Pathway B: Public policy analysis (Canale B: Analisi della public policy)

Course participants will learn how to manage datasets, estimate DID models and present their results.

To achieve these results, students will be provided with data sets and will use them to evaluate policies.

 

Pathway C: Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data (Canale C)

Course participants will learn how to construct longitudinal datasets starting from cross sectional data and will use these datasets to investigate empirical questions using basic techniques from panel data econometrics.
Students will understand the main advantages of longitudinal data and the relevance of random and fixed effects methodologies, using various examples from longitudinal household surveys in various countries.

 

Pathway D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms (Canale D)

The student will learn the basics of productivity and efficiency analysis of firms. He/she will have knowledge of several methods to estimate production functions, and will have the opportunity to work with firm-level data sets. The student will also study multiple applications of empirical estimations of production functions to assess the impact of different economic factors on firm productivity.

 

Canale A: Storia Economica Moderna

Concentrandosi su un tema da definirsi con l'insegnante, i partecipanti alc orso apprenderanno come inserire dati, gestire i dataset, gestire il problema dei dati mancanti, manipolare i dati, creare grafici e tabelle, utilizzare regressioni e presentare i risulatati.

 

Canale D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms

Lo studente apprenderà le basi dell'analisi della produttività e dell'efficienza delle imprese. Conoscerà diversi metodi per stimare le funzioni di produzione e avrà l'opportunità di lavorare con database d'imprese. Lo studente studierà inoltre molteplici applicazioni di stime empiriche di funzioni di produzione per valutare l'impatto di diversi fattori economici sulla produttività aziendale.

Oggetto:

Programma

Pathway A: Modern Economic History (Canale A: Storia Economica Moderna)

  • Introduction to quantitative economic history
  • Sources and methodology
  • Growth in the long run and its measurement
  • Government borrowing up to WWI and panel data analysis
  • Central banks operations and time series analysis

 

Pathway B: Public policy analysis (Canale B: Analisi della public policy)

  • Data set managing: from Excel to Stata
  • DID models: an intuitive explanation
  • Estimating DID using Stata and presenting the results

 

Pathway C: Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data (Canale C)

  • Cross section and panel data
  • Advantages of longitudinal data
  • How to construct longitudinal datasets
  • Random effects models
  • Fixed effects models
  • Tests and diagnostics

 

Pathway D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms (Canale D)

  • Introduction to production functions.
  • Total factor productivity and labor productivity.
  • The efficiency frontier.
  • Estimation of firm-level production functions: theory and practice.
  • Empirical applications (the impact of firm-level labor arrangements on productivity).

 

Canale A: Storia Economica Moderna

  • Approcci quantitativi in storia economica
  • Fonti e motodologie
  • Dati quantitativi e informazioni qualitative
  • Informatica per la storia economica
  • La definizione di temi e progetti
  • Analisi e errori ricorrenti
  • Presentare i risultati

 

Canale D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms

  • Introduzione alle funzioni di produzione.
  • Produttività totale dei fattori e produttività del lavoro.
  • La frontiera delle possibilità produttive.
  • Stima di funzioni di produzione a livello di impresa: teoria e pratica.
  • Applicazioni empiriche (gestione delle risorse umane e produttività).
Oggetto:

Modalità di insegnamento

Pathway A: Modern Economic History (Canale A: Storia Economica Moderna)

The Lab consists of 24 hours of activity, with a mix of frontal lectures, in-class interaction and discussion, and independent (supervised) work

 

Pathway B: Public policy analysis (Canale B: Analisi della public policy)

The Lab consists of 24 hours of computer lessons, with interactions between teachers and students. 

 

Pathway C: Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data (Canale C)

The Lab consists of 24 hours of computer lessons, with interactions between teachers and students.

 

Pathway D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms (Canale D)

The Lab consists of 24 hours of activity, with a mix of standard lectures, in-class interactions, and computer lectures.

 

Canale A: Storia Economica Moderna

Il laboratorio si compone di 24 ore di attività didattica da suddividersi fra lezioni frontali, discussioni seminariali in classe e attività indipendente supervisionata dall'insegnante

Altre informazioni pratiche verranno rese disponibili prima dell'inizio del corso

 

Canale D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms

Il Lab si compone di 24 ore di attività, da suddividersi tra lezioni frontali, lezioni intrattive in aula informatica, e discussioni seminariali.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Pathway A: Modern Economic History (Canale A: Storia Economica Moderna)

For students attending the classes (attendence is registered) the assessment is based on class activities (50%) and an independent project (50%). 

Students not attending the classes are assessed on a one hour exam, made of two open questions (worth 50% of the final grade each) based on the knowledge of the readings and the lectures content.

 

Pathway B: Public policy analysis (Canale B: Analisi della public policy)

Practical test in the computer classroom

Altre informazioni pratiche verranno rese disponibili prima dell'inizio del corso

 

Pathway C: Labour market, health and well-being: economic analysis using panel data (Canale C)

Applied test in computer lab

 

Pathway D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms (Canale D)

Attendants: Class presentations (40%) + final exam (60%).

Non-attendants: Final exam (100%). The program for non-attendants includes the study of two scientific papers.

 

Canale A: Storia Economica Moderna

Il corso verrà valutato con un mix di esame finale, attività in classe e progetti indipendenti supervisionati dal'insegnate.

 

Canale D: Productivity and Efficiency Analysis of Firms

Frequentanti: Presentazione in aula (40%) + esame finale (60%).

Non frequentanti: Esame finale (100%). Il programma per i non frequentanti prevede lo studio di due articoli scientifici.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Oggetto:

The material of the course as well as other additional material will be available on Moodle.

 

Il materiale del corso e altro materiale aggiuntivo sarà disponibile su Moodle.



Registrazione
  • Aperta
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 10/08/2022 10:41